Monday, October 18, 2010

manusia punya cerita

Salam.

have you ever imagine how cruel and evil human can be?zaman sekarang, ada orang yang tak boleh tengok orang hidup senang,living a happy life. there are psychos, who disturb and mess with people who they feel uneasy with, which make them HAPPY watching their victims' life become miserable.even, there are people who KILL others because of money.tahu kan yang kes Datuk Sosilawati tu?tu satu contoh.ada beribu lagi kot orang macam tu dekat luar sana.all these 'craps people' sebenarnya ada satu je masalah diorang.masalah HATI.puncanya?hasad dengki.

kalau rasa tak berapa faham hasad dengki tu apa dia, jom baca.even kalau dah faham pun, baca jugak.ilmu jangan ditolak, musuh jangan dicari.errr betul ke?layan je lah.

Hasad atau dengki satu daripada maksiat batin yang boleh membinasakan seseorang. Kata Imam Al-Ghazali, ia sebesar-besar kejahatan manusia yang dicela oleh syarak. Katanya lagi, ketahuilah hasad itu haram dan maknanya ialah engkau suka hilang nikmat daripada orang yang engkau dengki atau turun bala kepada orang itu (Hidayatus Salikin 206).

Sifat hasad itu mendatangkan kemurkaan Allah. Ia boleh membinasakan diri seseorang dan amalannya. Rasulullah bersabda bermaksud: �Takutlah kamu semua akan sifat dengki sebab sesungguhnya dengki itu memakan segala kebaikan sebagaimana api memakan kayu bakar.� (Riwayat Abu Daud daripada Abi Hurairah Riadus Salihin 4:1441)

Menurut Imam Al-Ghazali, dengki itu ada tiga macam:
Pertama menginginkan agar kenikmatan orang lain itu hilang dan digantikan kepadanya.

Kedua, menginginkan agar kenikmatan orang lain itu hilang sekalipun ia tidak dapat menggantikannya, baik kerana merasa mustahil dirinya akan dapat menggantikannya atau memang kurang senang memperolehinya atau sebab lain. Asal orang itu jatuh, ia gembira. Ini lebih jahat daripada dengki yang pertama.

Ketiga, tidak ingin kalau kenikmatan orang lain itu hilang tetapi ia benci kalau orang itu mendapat kenikmatan lebih daripada kenikmatan yang dimilikinya.

Dengki hanya dimiliki orang yang berjiwa rendah dan sifat itu mendorongnya berangan-angan kosong untuk mendapatkan kenikmatan yang dimiliki orang lain.

sejak dua menjak ni tiap kali blogwalking, ada terbaca luahan hati kawan-kawan yang terkena penangan hasad dengki. ada yang dapat komen kena caci, kena ejek, macam-macam lagi lah.walau macam mana kita lawan pun, hasad dengki tu takkan hilang.orang yang dengki memang tak pernah puas. waktu-waktu macam ni, SABAR tu penting. pernah dengar kan 'Allah menduga hambaNya dengan dugaan yang MAMPU dilalui oleh mereka'.Allah takkan duga kita teruk-teruk.Allah duga kita sebab Dia sayangkan kita.orang yang hasad dengki ni boleh kata macam sejenis dugaan jugak lah.Allah nak duga tahap kesabaran kita.sejauh mana kita mampu bersabar dengan kerenah manusia yang tak pernah puas menyusahkan hidup orang.

“…Dan para malaikat masuk kepada tempat-tempat mereka dari semua pintu (sambil mengucapkan); keselamatan atas kalian berkat kesabaran kalian. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.” (QS. Ar-Ra’d [13]:23-24)
Sabar termasuk akhlak yang paling utama yang banyak mendapat perhatian Al-Qur’an dalam surat-suratnya. Imam al-Ghazali berkata, “Allah swt menyebutkan sabar di dalam al-Qur’an lebih dari 70 tempat.”
Ibnul Qoyyim mengutip perkataan Imam Ahmad: “Sabar di dalam al-Qur’an terdapat di sekitar 90 tempat.”
Abu Thalib al-Makky mengutip sebagian perkataan sebagian ulama: “Adakah yang lebih utama daripada sabar, Allah telah menyebutkannya di dalam kitab-Nya lebih dari 90 tempat. Kami tidak mengetahui sesuatu yang disebutkan Allah sebanyak ini kecuali sabar.”
nampak kan kelebihan SABAR dekat situ. jadi, nak lawan orang yang hasad dengki ni senang je sebenarnya.SABAR.SABAR.SABAR.lama-lama nanti diorang penatlah.orang macam tu suka kacau hidup orang sebab nak tengok sejauh mana dia boleh mengkacau-bilaukan hidup orang tu.bila si mangsa dah jadi kacau-bilau tak tentu hala, waktu tu lah diorang ni happy bukan main.

jadi, tema entri hari ini ialah mari mentarbiyah diri dan hati.semua yang ada dalam entri ni semata-mata nak kongsi dengan korang, saling mengingati dan beringat untuk diri sendiri.takde niat nak tunjuk baik pun.sebab saya pun ada kelemahan sendiri.no one perfect.

before I am off, some 'magical' words from me:
I have NO TIME to think about any crappy things right now.I got 3 tests coming soon and 1 more assignment to be settled for the final week of this semester.I tell you, those crappy things won't be able to bring me down.But fine, if you want to spend your precious time and try to mess with my life.Go on.

Just remember, once you mess with me, I can mess yours hundreds if I wanted to.

8 comments:

ceria seindah suria said...

seriously, aku suke post ko kali ni.terbaekkk..
thanz buat post ni.aku mngalami bende yg same.
orang yg kuat ialah orang yg sabar.hurmm~

NIA said...

pleasure dear.sama2lah kite sabar.org zaman sekarang ni byk kepala otak dah weng.meh naek bilik ak kite story mory~

Fareha Noor said...

sabar je zati..sesungguhnya orng y kuat diantara kamu ialah orang y dapt menahan kemarahannya..people who are trying to mess up our life is actually forever a LOSER..believe me

NIA said...

alhamdulillah mampu bersabar:)thanks fareha~

Tieah Madian said...

Yeah..
Sabar sepatuh daripada iman..
Tp mmg skt hati kan bla ade org yg punya hasad dengki yang tinggi dl dirinya..
Aku plng benci hacker!!!
Huhh..
Hacker adlh salah seorang dr jenis manusia plng tinggi 'kehasad dengkiaannya'..
Haha..

NIA said...

betul tu tieah.orang mcm tu memang dh dengki tahap dewa dah.memang xleh nk bt ape dh.bg ceramah pun dgr tak dgr jek~

Amir Syahir said...

xleh tgk..grrr

NIA said...

sabar.sabar:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...