Monday, June 18, 2012

#Tips Travel Bandung - Persiapan

Assalamualaikum w.b.t.

Entri ini adalah spesial untuk ibuk ibuk kakak kakak abang abang pokcik mokcik sekalian yang akan ke Bandung, Indonesia (travel & shopping yay!).dalam bahasa sains, kita gelar perkara seperti ini sebagai TIPS.jadi mari kita meneliti tips-tips ke Bandung yang telah saya senaraikan secara sendirian berhad.sori kalau ada yang tertinggal.maklumlah manusia, salah dan silap tu biasalah.eceh ayat nak cover.

1) Tiket
Dah beli tiket?Alhamdulillah kalau dapat tiket murah.kami beli tiket setahun yang lalu (sewaktu masih belajar di NZ).sebab itu tiketnya murah banget dong.pergi balik seratus lebih je.beli masa promo Air Asia.untuk kaki gila travel macam kitorang, wajib check kalau Air Asia ada promo.kalau boleh refresh setiap 5 minit.HAHA.biasa Air Asia punya website boleh traffic jam bila ada promo.jadi, di mana ada kemahuan, di situ kita kena kuat bersabor.mana tahu rezeki dapat tiket murah.teeheee.


2) Wang/Duit/Uang
Ini memang tips yang harus dikongsikan.sebab certain orang kalut nak tukar duit dulu sebab takut nanti sampai Bandung tak sempat shopping sebab belum tukar duit (akulah tu)HAHA.macamlah sampai je airport terus nak shopping.dekat situ dah boleh nampak dah melampau tak melampaunya nafsu shopaholics aku nih.tapi aku tak sempat tukar duit dekat Malaysia pun, sebab Fareha cakap tukar dekat sana (Bandung) mungkin lebih berbaloi.

MEMANG BERBALOI.nanti bila sampai airport Bandung yang bersaiz S itu, keluar je pintu utama pap nampak sebijik money changer.kitorang tukar duit dekat situlah.bila tengok sekali tak nampak macam money changer pun sebab ada lelaki selamba badak tidur dekat belakang kaunter.tapi peduli hape kan.kita mau nukarin uangnya buk.

sekelip mata jadik jutawan.jutawan rupiah.HAHA.

3) Accommodation/Penginapan
kami mula cari accommodation 3/4 bulan sebelum tarikh travel.sebagai budget travellers, haruslah search hotel termurah di segenap Jawa Barat.masa tu dah berpening pening convert rupiah ke RM.siap ada senarai hotel-hotel yang berkemungkinan untuk diduduki sepanjang berada di Indonesia nanti.after considering price,location and everything, we go for Hotel Kenangan, Bandung.

satu masalah bila nak book accom ialah, kena bayar guna kad kredit.di Malaysia, students mana ada kad kredit.hewhew.

I emailed them, the Kenangan Hotel.beritahu bahawa kami adalah pelajar yang mengembara dan mahu menginap di hotel mereka namun tiada kad kredit untuk melaksanakan pembayaran.

Alhamdulillah mereka ngerti kok.our booking was confirmed.4 days and 3 nights.dan pembayaran bisa diselesaikan sewaktu ketibaan.yay!



Kenapa harus memilih Kenangan Hotel sebagai tempat penginapan anda di Bandung?


a) harga berpatutan (more or less Rp205 000 per room - Economy room (fan) for two person)
di Bandung, tak perlu mencari bilik aircond.mengikut pembacaan aku sewaktu dalam flight(tetiba rajin membaca dalam flight entah kenapa), Bandung adalah kawasan paling dingin di Indonesia.lebih dingin dari Malaysia *kesat peluh*.

b)dekat dengan Surau/Masjid tempatan.kami tidak membawa jadual waktu solat, jadi hal ini sangat membantu.bila azan, oh dah masuk waktu rupanya.lebih barokah gitu!

c) bersih, nyaman dan indah.hotelnya tidak sebesar mana.sederhana tapi nyaman kok!interior design sangat cantik.manakan tidak, kitorang sempat photoshoot dekat tingkat 3.HAHA sesuka hati.

d) breakfast juga nyaman!dapat FREE breakfast untuk setiap orang di kafe.pilihan (a)roti (b) nasi goreng.perut Melayu memang ah pilih nasi goreng.tapi hari ketiga je baru tahu dapat FREE breakfast.first dengan second day tak sempat nak ambil tahu sebab nafsu shopaholics membuak-buak.sanggup breakfast dekat toko depan hotel tu tak menahan.HAHAHA.

e) DEKAT DENGAN PASAR BARU(sengaja caps lock).Pasar Baru memang dekat gila kot.dah pergi pagi, rasa nak balik hantar barang lepas tu nak pergi lagi HAHA.just a walking distance.jalan sikit, naik jejantas eh eh Pasar Baru lah!lepas tu habis berpuluh ribu tak sedor diri.flight kami dari KL jam 6.45 pagi, sampai Bandung dalam pukul 8.00 pagi waktu Indonesia.sampai hotel letak barang lepas tu terus carik Pasar Baru.yang tak menahan tu bilik lagi satu bukan boleh masuk lagi sebab belum kemas.tak peduli dah terus cabut pergi Pasar Baru.bila balik je memasing penuh tangan.comel je receptionist tu senyum tanda faham kat kitorang.HAHA.

kami pergi Pasar Baru hari pertama dengan hari ketiga.kiranya first day tu mukaddimah dulu ah kan.mukaddimah tak mukaddimah jugaklah, balik bilik tengok duit rasa nak nangis.tapi bila tengok kain pasang telekung bersulam itu excited pula.#irony.

nanti insyaAllah nak buat satu entri pasal Pasar Baru sahaja.nantikan!

f) FREE Internet.

g) Helpful & great customer service!(yang ini pun nanti kita cerita lain entri)



ok rasa dah panjang sangat ni.next entri insyaAllah akan dikongsikan tentang kenderaan awam dan juga tour yang kami sertai pada hari kedua pengalaman kembara di Jawa Barat!

till then,
Duta Pelancongan Bandung.


13 comments:

Unknown said...

memang gila kalau p pasar baru... macam2 nak shoping.. wahhhhhhh rasa nak terbang ke Bandung sekarang.. heheheh

NIA said...

memang tak puas kot pergi sekali.hehehe.jom ke Bandung!

fya zainal said...

bestnye!!!! so maksud tukar duit kat indon is cheaper than tukar d malaysia?? is it???

anyway thanks for the tips...will be going to bandung in sept...do you have any idea mana2 hotel area jakarta? ;p

fya zainal said...

bestnye!!!! so maksud tukar duit kat indon is cheaper than tukar d malaysia?? is it???

anyway thanks for the tips...will be going to bandung in sept...do you have any idea mana2 hotel area jakarta? ;p

NIA said...

@fya: yes!tukar dkt Indon lebih berbaloi hehe.

oh area Jakarta tak tahu sbb haritu amek flight balik je kat sana.huhu.

your welcome ;)

amy syifa said...

beli tiket online? owhh...teringin nak terbang ke indonesia !

[wani_mn] said...

NAKGI BANDUNG! NAKGI BANDUNG! okebai.

nazayiena said...

Seronok baca tips ke Bandung nie....

NIA said...

@amy syifa: sila beli tiket cepat!hehehe~

@wani_mn: JOMJOMJOMJOM!:D

@Nazayiena: hehehe terima kasih :)

NzA said...

tips yg bagus nie....

Rina Rahamat said...

ok. nk set bandung sbg destinasi pelancongan. tips very useful! haha owh my english

Shiela Luddin said...

wahhh best best eksaited hakak bacer..cecepat update lagikkk...tak sabor nak tengok gambor-gambor chantek dari kamo dear...:)

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...