Friday, August 22, 2014

#22daystogo

22/8/2014 - Semoga roh mangsa-mangsa tragedi MH17 dirahmati dan diletakkan di kalangan orang-orang yang beriman. Al-Fatihah. 
Ucapan takziah kepada keluarga dan sanak-saudara mangsa. 

Tertinggal 3 hari punya post. Kemanakah pergi semangat berblog yang muncul minggu lalu? Sudahkah pudar? Tidak pudar, cuma tenagaku yang kian pudar. Kanak-kanak menghadapi peperiksaan, aku yang gundah gulana. Setiba kertas exam depan mata, berpinar mata. Apakah yang dikau tulis ini wahai anak? 

Aku pening menghadap kertas. Pening bagaimana hendak memberi markah. Tekakku rasa berpasir, bahana brainwash kanak-kanak sebelum peperiksaan kononnya mengharap keputusan gemilang. Bahasa senang : aku diserang gatal tekak. Tidak sakit, cuma gatal. Tidak selesa. Suara bak halilintar masih ada, cuma diselang batuk dan serak sekali sekala. 

Aku berasa bahang keputusan yang merudum. Jadi, aku tidak mengharap. Tak mengapalah, hanya ujian formatif. Bagi markah rendah pun tak apa. Kasi can bertaubat. Tiada markah kasihan. 

Sudahlah penat mengawal disiplin ketika berhimpun, berlegar-legar di kantin memujuk kanak-kanak yang menangis bahana gurauan rakan pula. Kerja begini memang bermacam-macam. Ada ketika aku jadi polis, ada ketika aku jadi baby sitter. Esok, aku kena pergi tunjuk muka. Ada program Tahun 6. K akan setel rumah sendirian. Bersabarlah, sayang. (Ewah) 

Lampu di rumah sewa bujang kami berkedip-kedip. Sedang melayan ketampanan Zill Faezrul, lampu beraksi lip lap lip lap. Sungguh tidak menyenangkan. Wireman datang check tapi tiada apa. Motip sangat. 

Penceritaan aku berbaur rojak; bercampur-aduk. Pohon diabaikan. Tak lama dah nak kahwin, perlu kah aku belajar buat rojak? (Tetiba) 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...