Wednesday, April 22, 2015

#throwback - The 1st Trimester of My Pregnancy

Assalamualaikum. Hai.

Entri ini adalah bertemakan #throwback, sebagai kenangan dan panduan untuk masa hadapan. Semoga aku istiqamah. Puh. Puh.

Kita sebagai manusia, merancang. Allah yang Maha Berkuasa itu yang menentukan. Rezeki kami awal. Tidak merancang atau apa-apa pun. Nak cerita details macam over pulak kan. So kita cerita serba sedikit aje lah. OK.

I can feel that I have something in me. Tak tahu nak describe macam mana. Kerana selalu berasa tak sedap badan. Dan menjadi pemalas melampaui batasan pemikiran. Bendera Jepun biasa muncul ON TIME. Tapi tak datang-datang pula. I was curious. Lalu beritahu suami. Lalu bertindak membeli UPT dalam keadaan kedua-duanya bertolak-tolakan sebab malu siapa nak pergi bayar. HAHAHAHA. Sungguh newbie punya perangai.

UPT

The first UPT was a faulty. Tiada bayangan. Kosong sahaja pembaca itu. Salahkah cara aku?

Obviously SALAH. Sebab ianya faulty. Aku baca-baca online. Tunggu 2 minggu. OK lah.

2 minggu kemudian, beli dua UPT dengan penuh keyakinan. Sebab cashier perempuan so OK. It turned out, the first one was +ve. Double line. Bergegar jiwa dan raga. Yang kedua pun begitu juga. Alhamdulillah. Tapi belum mencapai kelegaan sebenar. Kena pergi klinik ni, check. Terus pergi klinik, swasta. Another UPT. For me, merugikan. Sebab dia suruh buat UPT, bila +ve terus bagitau due date and thats all. Pup Pap Pup Pap RM25. Lulz. Tak ada advice, nothing. Mengecewakan, servis klinik itu. Boikot, terus.

Buka buku pink di KKIA semasa berada di Minggu 7. Without any black and white from the previous clinic (ugh), kena buat test lagi untuk pastikan betul-betul mengandung. Barangkali ada kes mengandung palsu, kot. HAHA. So dengan tabah dan redho menunggu giliran. Tahulah, klinik kerajaan.

SAH

SAH mengandung. Alhamdulillah. Buku dah buka. Tapi kena datang lain hari sebab patient ramai melampau. Buat appointment dan bermulalah fasa-fasa kehidupan sebagai ibu yang mengandung. Sampai sekarang, setia dengan appointment dekat KKIA. Walaupun kadang-kadang kena tunggu lama, tapi servisnya Alhamdulillah sungguh berpuas hati. Nurse baik, peramah dan sabar melayan soalan-soalan noob aku. Dia explain every single thing about pregnancy. Yang kita tak tahu, dan yang kita patut tahu. SEMUA.

JARUM

Aku pentakut jarum, sebenarnya. Tapi semenjak pregnant, ku gagahi jua. Setiap kali ambil darah, berderau jantung kakak. Kenapakah besar benarrrr jarum darah nya? Tapi demi anak, layan aje lah. Takkan nak nangis. Kot zaman sekolah dulu bolehlah lari keliling dewan. Sekarang? Jangan buang tabiat nok. Ada je waktu dan ketika, nurse yang ambil darah tu tak jumpa urat (most of the time, kot). Tapi ada sorang nurse ni paling mendasyatkan. Dia cucuk jarum, tarik tapi takde darah masuk dalam picagari tu. KOSONG. Perit pohpaleh weh. Terus rasa nak pengsan.

Injection untuk kancing gigi adalah ibarat cucuk api bagi aku. Pedihnya, aduh. Tiga hari lenguh lenguh tangan. Masa kena cucuk tu berair mata. Tapi haruslah kontrol. Nurse pun cakap memang sakit sikit injection ittew. Kakok redho, nurse.

MORNING SICKNESS

Alhamdulillah, morning sickness aku MILD sahaja. Tidak begitu teruk. Cuma waktu pagi, drama lah sikit. Elok pula, aku punya 1st trimester adalah sekitar waktu cuti sekolah akhir tahun. Dapat berehat dekat rumah. Tapi, morning sickness aku berlarutan sampai awal 2nd trimester. Macam-macam bau yang aku tak boleh bau. Termasuk, suami. Perfume yang aku belikan dan pilihkan untuk dia masa awal-awal kahwin pun aku tak boleh tahan. Telur goreng, PANTANG. Terlalu menggelikan, untuk aku. Aneh - aneh je orang mengandung ni eh.

Berat aku menurun sepanjang 1st trimester. Kurang selera makan, tapi tinggi selera tidur. HAHA. Aku jadi tak beringat nak makan. Sebab tak sedap tekak dan tak sedap perut. ANALOGI KEHIDUPAN LUARBIASA untuk orang yang kuat makan macam aku. Setiap kali appointment, nurse tanya eh eh kenapa berat turun lagi ni tak boleh macam ni yada yada yada. Tapi sebab masa aku bukak buku, berat aku menyebabkan aku dicop MATERNAL OBESITI jadi dimaafkan. Turun pun tak banyak sangat.

PERUT

I am originally boncet. So tak dapat beza lah mengandung ke tidak masa awal-awal. Suami pun pelik kenapa perut macam takde beza je nih HAHAHA (sekarang dah 3rd trimester dia pulak seriau tengok perut ittew). Even cikgu-cikgu dekat sekolah pun tak expect iols iz pregnant. Satunya, sebab aku memang suka pakai baju besar. No fit fit. Keduanya, aku aktif macam biasa. Sana sini buat kerja semuanya. So most people tanjat lah bila aku cakap aku pregnant. Heyyyy biaq betuiiii mananya peruttt tak nampak ponnnnn?

I have superpower, I can sorok my perut. KAKAKAKA.

Even everytime appointment pun nurse cakap perut aku kecik sikit dari normal. Tak tahu kenapa. Tapi sekarang, alhamdulillah dah OK mengikut usia kandungan.

_________________________________________________________________________________

to be continued...later. Kena pergi iron baju weh. KEKEKEKE.




4 comments:

Siti Asiah said...

Tahniah zati, xlama lg zati jr akan kuar...:)

NIA said...

Terima kasih kak :)

ayoys said...

tahniah kak zati, nanti boleh jd super mommy lah lepas ni :)

NIA said...

Tq ayoys comel.hehee insyaAllah aminn :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...