Wednesday, May 27, 2009

adik saya belajar Bahasa Melayu



*kalo korang bace 'title' post nie..jgn terlalu berharap yg saya akan tulis dalam 'bahasa baku'..[gheeee]

al-kisah...
ade suatu ketika mak saya bercerita tntg...
Izham, si adik bongsu kesayangan..[chewah...^_*]
yg bru darjah 1 tahun nie...
*budak paling 'excited' nk msuk skolah rndah lpas die abes pra-skolah...ngee~
FAKTA di sini-->budak kecik nie sgt minat melukis...segala macam benda die boleh lukis...
*die pnah melukis kt dinding rumah mse ktorg tgh 'busy' mengecat...[in other words...die join ktorg mengecat skali tp cara die 'mengecat' adalah dgn melukis seekor ikan duyung kat dinding umah..haha~]
nak dijadikan cerita...[fokus utama slepas da jauh melencong...]
die blajar BM...dan mestilah 'exam'...[xm ke??xpasti la..tah2 latihan je kot]
salah satu soalan dalam tu memerlukan si adik menulis perkataan berdasarkan gambar yg diberi...
dan gambar yg diberi adalah gambar seekor naga...
__________________

si adik pun terus dgn pantas & yakin menulis...

'N-A-G-E'

konpem..cikgu tanda salah punye...
si adik pun bawa blik kertas die dan tnjuk kt mak saya...
mak saya ckp kat si adik...

'laaa...yg nie naga...knape adik eja N-A-G-E...kan ejaan die yg btul N-A-G-A..'

si adik menjawab...[kunun2 bijak..]

'eh..tp kan kite sebut N-A-G-E...mane ade kite sebut N-A-G-A...btol x mak??'

mak saya...

'........................................'

*lpas mak saya cite kat saya...kitorg gelak kuat2...haha...memacam btol adik nie...

----kerja sampingan semasa cuti...buat kelas intensif untuk si adik...^_^




1 comment:

khairul said...

hehe..bgus la..pasni ajar baby2 plak :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...