Wednesday, March 10, 2010

the street life*Auckland Version~

assalamualaikum ya habibi ya maulana
*hape mimpi nih~
sudah lama kemalasan mempengaruhi saya
dan kali ini saya bangkit untuk mengupdate blog terchenta
dan episod hari ini ialah the street life*Auckland version~
korang mesti dah sedia maklum yang saya nie suka jalan2..sangat suka
*kalau ada yang belum maklum nie meh akak nak story meh
saya dan kawan kamceng (Fareha,Farry nama femes)sangat suka pergi ke Queen St.
oh sangat ke?takde la obses kot..lol~
tapi Queen St. memang meriah kot
macam2 gaya orang kita leh tengok
satu perkara yang sangat menarik perhatian saya tentang Auckland
'susah nak jumpa peminta sedekah'
sebab utama
sepanjang apa yang saya tengok setelah bermastautin kat sini selama sebulan
peminta sedekah susah nak jumpa
tapi kitorang selalu jumpa 'street artist'
apekah?
'street artist' adalah artis yang menghiburkan orang ramai di Queen St. dalam pelbagai cara
menyanyi-bermain muzik-bermain gitar dan pelbagai lagi
kebanyakan orang menghargai mereka dengan cara 'membayar' ke dalam bekas yang berada di hadapan mereka setiap kali mereka membuat persembahan
(lebih kurang macam beri sedekah)
tak kiralah kotak ke ape ke
dan apa yang buat saya terkejut ialah mereka akan 'pause' persembahan mereka semata2 untuk mengucapkan 'thank you' kepada orang yang memberikan mereka penghargaan itu
serta merta hati saya terusik
tulus suci hati mereka...ikhlas menghiburkan warga kota yang sibuk di jalanan
Ya Allah...bantulah mereka(bisik saya dalam hati)
dan serius mereka sangat berbakat
pagi tadi sewaktu berjalan di Queen St.
masa saya dan Farry berjalan melintasi sebuah 'patung'
saya dapat rasakan yang 'patung' itu bukan sebuah patung
lepas tu saya pusing dan serta merta terkejut
kerana memang lelaki itu bukan patung
seorang lelaki tua yang hanya mempunyai tangan kiri manakala tangan kanan palsu(lengan&tapak tangan disambung dengan besi) membuat pertunjukan dengan menjadikan dirinya seakan2 robot
dia hanya berdiri tegak dengan sesuatu gaya untuk jangka masa yang lama
dan ketika itu saya terlihat seorang kanak2 kecil menghampiri beliau dan meletakkan sekeping not di dalam case yang berada di hadapannya
serta merta dia bergerak seakan robot dan menunjukkan ibu jari tangan kirinya tanda terima kasih kepada kanak2 tersebut
sayu hati bila tengok betapa tabah pakcik tu berdiri di jalanan semata2 untuk menyara kehidupan dengan menghiburkan orang ramai dengan aksi robot beliau
saya akan sentiasa mendoakan pakcik
perjalanan diteruskan
kali ini terserempak pula dengan seorang lagi 'street artist'
pada tanggapan saya juga seorang lelaki tua kerana dia memakai topeng gorila yang ganas
tetapi mengalunkan muzik merdu daripada 'seruling' beliau
duduk di tepi Valleygirl sambil memainkan 'seruling' tanpa jemu
saya ada sedikit perasaan takut untuk mendekati beliau namun saya beranikan juga
setelah saya meletakkan sedikit 'penghargaan' ke dalam bekasnya
serta merta dia berhenti mengalunkan muzik dan mengucapkan 'thank you so much'
di sebalik topeng itu...saya dapat melihat sepasang mata yang mempunyai seribu harapan
*oh taknak elaborate beria sebab nanti terover feeling..haha~
oh tiba-tiba sebak
stop
sudah sudah
tanggungjawab saya untuk membantu sesama manusia
tidak kira agama mahupun warna kulit
semoga mereka beroleh kehidupan yang lebih sempurna
*tak tahu kenapa feeling lebih sangat..okeh okeh
tutup episod hari ini
bersambung~

7 comments:

Fareha Noor said...

yup, i also touched with the guy who wore gorilla mask...i felt sorry to him

NzA said...

org asing lebih faham dr org Islam sndiri..brusaha cari duit...xde pic ke????

NIA said...

farry: of course me too bcos i can see the eyes-_-'

sis nza: siyes mase tu memang xbw kamera lgsung!*frust~..pasni nk try g Queen St. lg utk cari pakcik uh..

Lady E said...

Tu la,Sis pun teringin nk tgk pix nye..Next time Sizuka pegi,snap pix ye..Jgn lupe bwk camera tau!Nk kuar rmh mesti ingt camera dulu..Purse/wallet tak bw pun takper..(Kejams lak dengarnye..Cian Sizuka nnt nk belanje ape..Plus tak dpt nk kasi duit bantu street artist tu..)
Tp cian kn dorang..berusaha cari rezeki demi sesuap Ns..(Errr..dorang mkn Ns ke?Demi sesuap Roti..boleh,?)
Trskn Sizuka dgn sifat pemurah anda,semoga Sizuka memperoleh ganjaran dari Allah dlm membantu mereka yg susah..Amin..

p.s: Sizuka..tlg vote Sis dkt cnie bolehhh?*Sambil buat muka maja..Hihi..-->http://vee-midastouch.blogspot.com/

NIA said...

haha..wokeh set..pasni usung kamera sana sini..santekkkk..heee..okeh okeh!nak pegi vote sisi ieda neh!=D*excited

Lady E said...

Gantung Camera kt leher..Hihi..
Mekasih ye vote kn utk Sis..

p.s: Camane kelas hr nie?Okey?

NIA said...

same2 sis..hehe..hari2 cam same je kelas..hehe..cume kt cni sem pendek sgt..xmcm Malaysia..stat 1mac aritu..smpai june je..hihi~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...