Saturday, May 9, 2015

Bukan throwback : 3rd trimester

Assalamualaikum.

Mood tengah rajin nak menaip ni memang kena layankan aje. Sebab nanti bila malas tu datang, tahun depanlah baru dengar cerita, agaknya. 

I'm in my 3rd trimester, the last semester of my pregnancy. Ketika ini, aku sedang 'menikmati' gelombang-gelombang si kecik dalam ni. Bergelora perut. Sekarang pulak dia suka buat efek timbul-timbul kat perut. Kekadang tajam je rasa. Suami selalu tanya, tak sakit ke? Takdelah sakit. Tapi lenguh. Buat kau rasa macam nak terlentang bersandar je sepanjang masa. Waktu paling aktif, malam sebelum aku tidur dengan waktu pagi pagi subuh tu. Kekadang terbangun bukan sebab alarm clock, tapi alarm kicks dari dalam ni. 

Sungguh berdebar, hatiku ini. Dengan harapan, baby please ikut due date. Sebab cuti sekolah pertengahan tahun nanti baru mula cuti. Duduk dalam diam-diam, sampai masa doktor cakap boleh keluar, baru keluar OK? Jangan cetuskan drama dekat sekolah bonda. Sudahlah bondamu ini ramai peminat (hakhak). Nanti jadi sejarah sekolah pulak. Iya? 

Tidur malam dah tak berapa nyenyak sekarang. Once decide nak mengiring kekanan, memang kanan sampai pagi. Tapi ada masa, posisi tu tak menyelesakan. Kena pusing kiri. Sampai siang. Kalau rasa nak tukar tukar, kena tahan sakit masa nak pusing. Aku tak sempat beli pregnancy pillow yang tampak sungguh menyelesakan itu. Hanya depends pada beberapa biji bantal kiri kanan. OK jugaklah. Tapi memang kena berlapik. Kalau tidak, tak boleh lelap. 

Pengalaman mengandung cenggini buat aku terfikir kan mak, masa mengandungkan aku dulu. Besarnya pengorbanan mak. Macam-macam mak lalui. Masa tu mak muda sikitlah dari aku sekarang, 23 tahun. Dan masa tu aku rasa belum wujud lagi UJIAN AIR GULA. HAHA. Itu yang seronok masa penghujung 80-an dulu. 

Terima kasih, mak. Walaupun mak tak tunjuk betapa heksaited mak nak dapat cucu ni, along tahu mesti mak heksaited jugak kenz. Kekekeke. 

InsyaAllah aku bakal berpantang di Pahang, dengan emak. Masa tu entahlah bersawang ke bersemut kot blog ni haha. Sekarang ni aku bersungguh-sungguh merajinkan diri menaip supaya nanti aku dapat mengenang kembali memori manis manis. Gitchu. 

InsyaAllah, kalau berkesempatan aku nak jugak share sikit preparation untuk si kecik ni. Maklumlah first time haroslah heksaited ye tak? Tapi bukanlah tips sebab aku tak berasa layak pun lagi nak share tips sebagai seorang rakyat marhaen. Just nak buat kenang kenangan nanti kot mengandung kali kedua kali ketiga boleh recall balik eh eh eh eh. 

Mula dah nak mengarut. 

Bubye uols! 

4 comments:

Fareha Noor said...

share lah gmbar juga. lagi sernok nk baca. teheee

NIA said...

Nnti ittew share gambar ok sarah aishah hiks

Ddila said...

saya semalam baru start tak bleh tido, kejap ke kanan,kejap ke kiri,,nk tido terlentang ramai cakap xbleh...sabo je la.padahal baru 6 bulan...

NIA said...

@Ddila kira awak dah sampai phase asyik terjaga tengah malam tu. Saya dulu pun pernah jugak mcm tu tp layankan aje tidur terlentang sebab itu paling selesa. Tapi dah 3rd trimester ni mmg xmerasa dah nak baring flat camtu. Nanti tak lepas bangun hiks.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...