Saturday, May 9, 2015

#throwback : Memori air gula

Assalamualaikum.

So lets recall about this special 'tonic' yang boleh dikatakan macam nightmare untuk perempuan mengandung. 

AIR GULA WAHAHAHAHA *kilat petir berdentum* 

Basically, ada few reasons kenapa kena minum air gula. First, if masa mengandung umur lebih 25 tahun. Wajibul ghunnah uols. Second, if you're overweight. Dalam bahasa mudah, gemuk. Third, ada family history berkaitan diabetes. Fourth, if masa mengandung berat naik mendadak dadak dadak. Nafsu makan melampaui batasan pemikiran, begitu. 

Aku? Kusangka panas sampai ke petang rupanya hujan lebat di tengahari. 

Minum air gula yang wajib itu aku kena waktu Week 24. Redho hati puasa mula pukul 10 malam. Esok pagi serah diri kat klinik. Masuk je bilik nurse tu, tanjat gegirl. Airnya warna oren. Orange flavour, kata nurse. Suam-suam. Kena ambil darah sebelum minum. Lepas tu kena teguk satu gelas air gula ittew sampai habis. Rasa dia cam ko minum kordial oren yang jual kat pasar malam tu. BUKAN SUNQUICK ok. Tapi sebab airnya suam so aku minum OK je lah. Habis segelas, tunggu 2 jam kemudian kena ambil darah lagi sekali. 

Alhamdulillah result OK. 

TAPI kena repeat MGTT (ujian air gula) masa Week 32. Nurse pun berasa aneh. Bukannya aku ada family history, mahupun berat naik mendadak. Nehi nehi. Tapi doktor suruh repeat. Aku cam nak drama jugaklah tapi ko berani lawan cakap dokter? Redho, OK. 

Kali kedua, airnya sejuk. Bukan ais tapi bersuhu bilik. Ya Tuhan berkaca mata nak habiskan. Rasa melekat zarah zarah gula dalam tekak. Lepas tu ada kakak yang masuk sebelum aku macam nak termeluak sebab dia struggle nak habiskan air gula dalam gelas dia. Macam loya loya nak muntah tu. Perasaan nak muntah tu kan contagious, so dia cam automatik kena kat aku jugak. Hamek ko nasiblah aku boleh kontrol. Kalau tidak, nayaaaaaaa. 

Nurse cakap kalau result kantoi, dia akan call. Tapi so far takde pun call so insyaAllah OK kot. HEHE. 

These weeks berat aku naik over limit pulak KAHKAH. Seronok sangat makan kot. Tapi sebab baru 2 minggu lepas buat MGTT, dia pejam mata je lah. Kantoi aku banyak makan bebenda manis kuikui. Tapi memang sepatutnya aku perlu dimaafkan sebab berat aku takdelah naik berbelas kilo dari berat asal. (Walaupun aku dah memang gajah). 

Kesimpulan yang aku boleh buat ialah, hati kena redho. Sebab ujian air gula ni untuk kebaikan kita dan baby jugak. Manis manis air gula tu, telan je lah dan berdoa agar hidup boleh diteruskan seperti biasa. Gittew. 

Kurangkan manis dalam minuman, lebihkan manis dalam senyuman. Ewah! 

2 comments:

cik violet said...

Aaaa.. Risau juge ni. Dah nek 4.5 kg utk 2 bulan. Skg 19week T,T

NIA said...

Hehe dont worry. Kalau kena minum sekali tu normal sebab dia nak check ada maternal diabetes ke tak. Kalau result normal dah takyah minum lagi hehehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...