Tuesday, September 14, 2010

Syawal: kita gembira, tapi mereka?

Jom fikir-fikir...
bulan Ramadhan-kita seronok pergi bazar, beli makanan macam-macam, berbuka puasa dekat hotel...tapi kita tak tahu...apa nasib saudara kita disana...
apabila Syawal menjelang-kita seronok makan kuih raya,kutip duit raya...tapi kita tak tahu...apa nasib mereka disana...
sedang kita bersenang-senang di saat ini...kita tak tahu...mungkin ada di sana yang sudah di hujung nyawa...
kita tak sedar...
disini kita gembira, disana mereka sengsara..

1) Zionis Israel halang solat terawih di al-Aqsa

Jumaat, 20/08/2010 – Zionis Israel hari ini telah melarang rakyat Palestin untuk menunaikan solat terawih di al-Aqsa. Zionis Israel telah menagadakan sekatan di pintu masuk al-Aqsa. Ini menyebabkan rakyat Palestin terpaksa berpatah balik. Keadaan semakin runcing bila warga tua terpaksa menderita kerana terpaksa jalan jauh.

Tindakan Zionis ini amat berlawanan dengan arahan pejabat wakaf Palestin yang mana semua pintu masuk ke al-Aqsa hendaklah di buka.

sumber : COMES
penterjemah : Abu ‘Umair

2)Rakyat Palestin dipaksa berbuka puasa dalam keadaan diseksa

Selasa , 24/08/2010 – Zionis Israel telah melanggar hak-hak tawanan Palestin terutama di bulan Ramadhan ini. Kali ini, tawanan Palestin dipaksa untunk berbuka puasa dalam keadaan tangan mereka diikat ke belakang. Tawanan Palestin di seksa ketika mereka di pindahkan ke penjara lain. Zionis Israel tidak langsung bertimbang rasa dengan membuka gari tahanan walaupun telah diminta dengan baik agar gari dibuka. Selain itu, para tahanan turut didedahkan kepada keadaan cuaca yang begitu panas.
sumber : COMES
penterjemah : Abu ‘Umair

semua sumber dari palestinkini.info

lawat website ni untuk lebih info terkini tentang hal yang terjadi kepada saudara-saudara kita di Palestin.malam ni terasa nak bukak dan baca info-info terbaru especially macam mana diorang mengharungi Ramadhan & menyambut ketibaan Syawal tahun ini.

kadang-kadang ada yang rasa down bila ada problem.sampai huru-hara pun ada.saya pun sama.rasa macam Ya Allah besarnya dugaan ini.tapi sebenarnya tak ade lah besar mana nak dibandingkan dengan dugaan saudara-saudara kita dekat Palestin.Ya Allah lindungilah mereka dengan rahmatMu.

4 comments:

Anonymous said...

T_____T
Tak suka tak suka tak suka dengan rejim zionis. I HATE THEM!!
Doakan mereka mati ramai2, wuu ~

NIA said...

diorang jahat gila.tiap kali baca berita mesti rasa geram sbb xleh nk bt pape.huuuu.semoga Allah membalas perbuatan mereka.

Anonymous said...

Kan, walau kita marah macam mana sekalipun still kita tak mampu berbuat apa2 selain berdoa agar kesengsaraan mereka warga Palestin terhapus dan rejim zionis plak pergi mampus >:((

NIA said...

betul tu faten.aminnnn~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...